طرز تهیه لازانیا - دستور ساده و خوشمزه (2024)

لازانیا غذاییه که در کل دنیا خیلی طرفدار داره و در ایران هم این غذا، لذیذه و همه از خوردنش لذت میبرن. حالا این غذای لذیذ ایتالیایی چجوری درست میشه؟ یعنی در واقع طرز تهیه لازانیا چجوریه؟ در این مقاله قصد داریم تا به صورت کامل و بسیار ساده، طرز تهیه لازانیا رو بهتون آموزش بدیم و قدم به قدم دستور پخت لازانیا رو براتون عرض کنیم، لذا در ادامه این مطلب همراه ما باشید. در نظر داشته باشید که در این مطلب طرز تهیه لازانیا بدون فر و با فر رو آموزش میدیم.

طرز تهیه لازانیا - دستور ساده و خوشمزه (1)

طرز تهیه لازانیا

لازانیا غذایی شیک و خوش طعم برای مهمانی ها و مراسم های شما است. شاید خوردن آن کمی سخت باشه ولی طعم فوق العاده خوب و عالی آن هم چنین ظاهر زیبا و شیکی که دارد مهمانان شما را شگفت زده میکن. تهیه لازانیا یکم سخته و زمان و انرژی زیادی باید برای آن صرف کنید حتی امکان دارد به دلیل سخت بودن، برای بار اول خیلی خوش مزه و خوشگل نشه ولی با یکی دو بار امتحان کردن تهیه این غذا میتوانید به مهارت کافی و لازم برسید.

لازانیا انواع مختلفی داره ولی مرسوم ترین و خوش طعم ترین و معروف ترین لازانیا، لازانیای گوشت است که غذای محبوب و مورد پسند خیلی از ما هستش در این مقاله از نت نظر برای آن دسته از عزیزانی که تا بحال این غذا را طبخ نکرده اند یا قصد دارند که مهارت خودشون رو بالاتر ببرن، طرز تهیه لازانیا را ارائه کرده ایم، امیدواریم که مورد توجهتون قرار بگیره.

روش درست کردن لازانیا بدون فر

اول باید قارچ های شسته و خشک شده را به صورت ورقه ای خرد کنیم و در کمی روغن تفت بدیم. مقدار کمی هم نمک روی آن می پاشیم تا مزه دار شود و روی حرارت بالا کمی تفت بخورد و آب نیندازد. در ادامه پیاز ها را رنده میکنیم و در مقداری روغن تفت میدهیم به شکلی که رنگ آن طلایی شود. سپس گوشت چرخ کرده را به آن اضافه میکنیم تا در کنار پیاز ها سرخ شوند. در هنگام تفت دادن گوشت ها با پیاز ،فلفل دلمه ای نگینی خرد شده را اضافه میکنیم تا در کنار گوشت و پیاز کمی تفت بخورد. در انتها پخت قارچ ها را به همراه ادویه مخصوص لازانیا و نمک و فلفل و زردچوبه و رب اضافه میکنیم و کاملا هم میزنیم تا همه مواد با هم مخلوط شوند و کنار هم مزه دار شوند.

پس از آماده سازی مواد میانی لازانیا ، بایستی در یک قابلمه مناسب و نسبتا بزرگ 5 لیتر آب را به جوش بیاوریم و به مقدار 2 الی 3 قاشق روغن و نمک داخل آن بریزیم. ورقه های لازانیا را به آرامی و تک تک داخل آب جوش قرار دهید تا با مدت زمانی که روی جعبه لازانیا گفته شده که اصولا 8 تا 10 دقیقه می باشد لازانیا ها پخته و نرم شود. در این فاصله قادرید سس سفید را آماده کنید و برای این کار باید کره را داخل یک قابلمه کوچک داغ کنید و آرد سفید را به آن اضافه کنید و کمی تفت دهید. بعد شیر را اضافه کنید و کمی نمک و فلفل هم داخل آن بریزید تا شیر غلیظ شود و قوامش مانند سس سفید مایونز شود.

طرز تهیه لازانیا - دستور ساده و خوشمزه (2)

لازانیا های پخته شده را از آب خارج کنید و با آب سرد آبکش کنید تا بهم نچسبند. در کف ظرف یا تابه ی مورد نظر که میخواهید لازانیا را بچینید کمی روغن بریزید و تمام کف ظرف را با سیب زمینی حلقه ای شده پر کنید. سپس یک لایه از ورقه های لازانیا را روی سیب زمینی ها بچینید و با مواد میانی لازانیا روی ورقه ها بریزید و کمی هم پنیر پیتزای رنده شده بریزید. دوباره لایه بعدی و تا چند مرحله این لایه ها را ادامه دهید و در لایه آخر ورقه های لازانیا را بریزید و روی آن را با سس سفید پر کنید و با پنیر پیتزای خرد شده تمام سطح لازانیا را بپوشانید.

ظرف را روی حرارت ملایم قرار میدهیم تا به مدت نیم ساعت لازانیا بپزد. و بعد لازانیا را به اندازه دلخواه برش میدهیم و در ظرف مورد نظر سرو میکنیم. اگر بخواهید لازانیا را در فر بپزید باید فر را از قبل با درجه حرارت 180 درجه سانتیگراد گرم کنید و لازانیا را به مدت 35 الی 45 دقیقه در فر قرار دهید تا بپزند. در انتهای پخت لازانیا قسمت گریل فر را روشن کنید و حدود 10 دقیقه از بالا حرارت دهید تا پنیر روی لازانیا کمی طلایی شود. اما حواستان باشد که پنیر نسوزد. لازانیا را زمانی از فر خارج کردید، صبر کنید تا کمی از دمای پنیر پایین بیاید بعد نوش جان کنید.

روش درست کردن لازانیا با فر

پیاز را رنده یا ریز خرد کنید و به گوشت بیفزایید. سپس یک لیوان آب به گوشت اضافه کنید و روی حرارت شعله اجاق گاز قرار دهید. مقداری فلفل نیز به گوشت اضافه کنید. صبر نمایید تا گوشت بپزد و آب آن کاملا تبخیر شود. قارچ‌ها را ورقه‌ای خرد کرد و بدون روغن روی حرارت قرار دهید تا آب آنها گرفته شود. زمانی که گوشت پخت و آب آن کاملا تبخیر شد، قارچ را به آن اضافه کنید و همراه با مقداری روغن تفت دهید تا قارچ‌ها سرخ شوند. ادویه‌ ها را به گوشت و قارچ اضافه کنید.

رب گوجه فرنگی را سرخ کنید تا کاملا باز شود و در ادامه به گوشت اضافه نمایید. فلفل دلمه ای‌ ها را نیز به گوشت اضافه کرده و در ادامه مایه را از روی حرارت بردارید. کف یک ظرف مناسب برای قرار گرفتن در فر را چرب کنید. مقداری سس سفید کف ظرف بریزید و یک ردیف لازانیا روی آن قرار دهید. سپس مقداری از مایه گوشتی را روی لازانیا بریزید. اندکی سس سفید روی مایه گوشتی اضافه کنید و آن را با پنیر پیتزا بپوشانید. سپس یک لایه لازانیا بچینید و مجددا روی آن مایه گوشتی اضافه کنید. مجددا مقداری سس سفید اضافه کرده و پنیرپیتزا بریزید.

طرز تهیه لازانیا - دستور ساده و خوشمزه (3)

سومین لایه لازانیا را نیز بچینید و روی آن را با مایه گوشتی بپوشانید. سپس سطح مایه گوشتی را با پنیر پوشش دهید، به طوریکه تمام قسمت‌های لازانیا با پنیر پوشش داده شود. فر را از قبل با درجه حرارت 180 درجه سانتیگراد گرم کنید و لازانیا را به مدت 35 تا 45 دقیقه در فر قرار دهید تا لازانیا‌ها بپزند. پس از این مدت اگر تمایل دارید که پنیر روی لازانیا طلایی شود، می‌توانید فر را خاموش کرده و به مدت پنج الی 10 دقیقه شعله بالایی آن را روشن کنید. لازانیا آماده است، با سس کچاپ خانگی و سس سفید سطح آن را تزیین کرده و نوش جان کنید.

طرز تهیه لازانیا لقمه ای

یک راه دیگر و ساده تر از لحاظ خوردن البته، برای تهیه لازانیا وجود دارد که بدین شرح است : 2 عدد نوار لازانیا را به صورت یک علامت + روی هم قرار بدهید. وسط این + را كمی سس قرمز بریزید و با مواد لازانیا پر كنید و روی آن اورگانو و پنیر و … بپاشید و یكی یكی نوارها را ببندید و در انتها روی آن سس سفید مخصوص را بریزید و باقی مراحل كه مانند همان شیوه قبلی که گفته شد، است.

ولی در شرایطی که به مزه پنیر علاقه دارید یک ورق درسته پنیر روی آن بگذارید نتیجه بهتری می گیرید. می توانید از یک چوب خلال برای ثابت نگه داشتن نوارها بهره بگیرید. قرار دادن یک لبه ضخیم پنیر ورقه ای مانع از زیادی سرخ و خشک شدن لازانیای لقمه ای میشود و همچنین برای افرادی كه به طعم پنیر علاقه دارند یک لقمه بسیار لذیذ خواهد بود.

طرز تهیه لازانیا - دستور ساده و خوشمزه (4)

مواد لازم برای تهیه لازانیا

  • لازانیا : 1 بسته
  • گوشت چرخ کرده : 250 گرم
  • پیاز : 7 عدد متوسط
  • قارچ : 1 عدد بزرگ
  • فلفل دلمه ای : 1 عدد
  • نمک ، فلفل و زرد چوبه : به مقدار کافی
  • رب گوجه فرنگی : 2 قاشق غذا خوری
  • پنیر پیتزای رنده شده : 250 گرم
  • کره : 30 گرم
  • آرد سفید : یک و نیم قاشق غذاخوری
  • شیر گرم : یک و نیم لیوان
  • سیب زمینی ورقه ای شده : به مقدار لازم در کف ظرف مد نظر
  • ادویه مخصوص لازانیا که اغلب در خود بسته های لازانیا هستش

سس بشامل (سس لازانیا)

جالبه بدونید که به سس مخصوصی که در لازانیا استفاده میشه، سس بشامل گفته میشود. بشامل مخلوطی از 3 ماده غذایی از جمله آرد، کره و شیر هستش که در واقع نوعی سس فرانسوی سفید رنگ است که بیشتر به دلیل رنگش با پنیر پیتزای روی لازانیا اشتباه گرفته میشه. برای تهیه یک لازانیای خوشمزه رعایت تناسب بشامل و پنیر پیتزا بسیار حائز اهمیت است. روش تهیه این سس بسیار ساده است و سخت ترین قسمت آن، “جلوگیری از گلوله گلوله شدن آرد” است. لذا هم زدن پیوسته در تهیه سس بشامل اهمیت زیادی دارد. وجود این سس موجب میشه تا مواد به هم نچسبند و به آن‌ ها طعم فوق العاده ای میدهد.

طرز تهیه لازانیا - دستور ساده و خوشمزه (5)

مهم ترین و کلیدی ترین نکات طرز تهیه لازانیا

  • دو نوع لازانیا در بازار موجود است، اگر از نوع نیمه آماده استفاده کنید نیازی به جوشاندن ندارد و تنها باید 3 دقیقه در آب خیس شود. اگر از لازانیای معمولی استفاده میکنید، شیوه آماده کردن آن روی بسته بندی درج شده است.
  • در صورت تمایل قادرید کنسرو سبزیجات نیز به مایه گوشتی اضافه کنید.
  • در هر لایه باید مقدار کمی مواد گوشتی و پنیر قرار دهید. مقدار پنیر روی سطح روییلازانیاباید فراوان باشد و کامل پوشش دهد.
  • برای سریع تر درست کردن لازانیا میتوانید از سس مایونز استفاده کنید و مقداری از سس را داخل کیسه فریزر ریخته وانتهای آن را سوراخ کنید و مانند قیف به طور یکسان روی مواد بریزید.
  • هنگام پختن لازانیا روی حرارت گاز ،حتما روی آن شعله پخش کن بگذارید.
  • شما قادرید به جای جعفری تازه و یا همراه آن، سبزیجات دیگری مثل؛ فلفل دلمه ای، هویج، ذرت و … را به موادتان اضافه کنید.
  • پیاز مورد استفاده در مواد میانی باید نگینی و خیلی ریز خرد یا رنده شود.
  • سعی کنید مایه لازانیا را کم چرب تهیه کنید. حتی از گوشت چرخ کرده گوسفندی بدون چربی استفاده کنید.
  • برای اینکه ورق های لازانیا بعد از آبکشی بهم نچسبند و خرد نشوند آنها را روی لبه آبکش و یا روی یک حوله تمیز قرار دهید.
  • در صورت تمایل از چند رنگ فلفل دلمه‌ای استفاده کنید تا زیبایی بیشتری در غذا داشته باشد.
  • اضافه کردن یک لایه سس سفید در کف قالب قبل از چیدن لازانیا موجب میشه، اولین لایه خشک نشود.
  • اگر خواستین قادرید تا رب گوجه فرنگی را از دستور طبخ لازانیا در فر حذف کنید، ولی استفاده از آن موجب خوش رنگ‌ تر شدن غذا میشه.
  • اگر طعم تندی را دوست دارید، از فلفل قرمز در تهیه مایه گوشتی لازانیا استفاده کنید. در غیر اینصورت فلفل سیاه به گوشت اضافه نماید.
  • در بسته بندی های لازانیا اغلب 1 یا 2 بسته کوچک ادویه های مخصوص لازانیا قرار دارد که میتوانید این ادویه جات را می توانید در مرحله آخر روی مواد لازانیا بریزید.

امیدوارم که از این مقاله تحت عنوان طرز تهیه لازانیا نهایت استفاده رو برده باشید. در این مطلب راهنمای آشپزی، 3 مدل از دستور پخت های لازانیا رو براتون توضیح دادیم و نکات مهم در خصوص طرز تهیه لازانیا رو براتون عنوان کردیم. بی شک با توجه به این مطلب، میتونید که یک لازانیای بسیار خوش مزه و لذیذ برای عزیزان و مهمانانتون تهیه و نوش جان کنید.

مطالب مرتبط :

  • طرز تهیه پاناکوتا
  • طرز تهیه فلافل خوشمزه خانگی با ۶ ترفند ساده
  • طرز تهیه فلافل خوشمزه خانگی با ۶ ترفند ساده
طرز تهیه لازانیا - دستور ساده و خوشمزه (2024)
Top Articles
Latest Posts
Article information

Author: Nicola Considine CPA

Last Updated:

Views: 5577

Rating: 4.9 / 5 (49 voted)

Reviews: 80% of readers found this page helpful

Author information

Name: Nicola Considine CPA

Birthday: 1993-02-26

Address: 3809 Clinton Inlet, East Aleisha, UT 46318-2392

Phone: +2681424145499

Job: Government Technician

Hobby: Calligraphy, Lego building, Worldbuilding, Shooting, Bird watching, Shopping, Cooking

Introduction: My name is Nicola Considine CPA, I am a determined, witty, powerful, brainy, open, smiling, proud person who loves writing and wants to share my knowledge and understanding with you.